close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

טיפים לניסוח ברכה לבר מצווה שתרגש את כל האורחים באירוע

מערכת שורשיג אדר ב, תשעט20/03/2019

חשוב להתאים את ה"שפה" של הברכה אל הנוכחים בחגיגה ולשים לב שלא להכניס יותר מדי בדיחות או לחילופין – יותר מדי טקסטים שיגרמו להזלת דמעה...

תגיות:
כחלק מן ההכנות לרגל יום ההולדת ה 13 של הבן שהגיע למצוות, ייתכן שאתם "שוברים את הראש" לגבי רגע מסוים באירוע, בו תתבקשו כהוריו לנאום ולדבר מול כל המוזמנים. ברכה לבר מצווה ובמיוחד כאשר מדובר בילד שלכם, היא סיטואציה שתיזכר במוחו הצעיר לכל חייו, כזו שבמידה שהיא נעשית בצורה הנכונה – הילד יתרגש ממנה עד מאוד וגם שאר הנוכחים באירוע. לא כל ההורים לילדים שמגיעים למצוות מתמחים בכתיבת טקסטים, מן הסתם, לכן כדאי להקדיש לעניין הברכה עבור בר המצווה זמן ולהבין כי השקעה ומאמץ הם נדרשים על מנת לנסח את המילים הנכונות.

בר מצווה – מה זה בכלל וכיצד
משתלבת ברכה לבר מצווה בתוך האירוע?

בגיל שלוש עשרה שנים, הילד מקבל את האישור לעלות לתורה לפי הדת ולכן ברכה לבר מצווה בפרט והאירוע הנחגג בכלל – הם פועל יוצא של הפיכת הילד לגבר, לפחות לפי היהדות. חשוב להבחין בין ברכות לבר מצווה הנכתבות ומוקראות על ידי הוריו של הילד, לעומת הנאומים של שאר בני המשפחה או החברים אשר מקריאים אותן בזמן האירוע.
מצד אחד כדאי לתת לכל מי שמעוניין בכך את הזמן בתוך האירוע, כדי לקבל מיקרופון ולדבר אל הילד החוגג, אך חשוב מאוד – מצד שני - להעניק כבוד מיוחד להוריו של הילד ולסבים וסבתות שלו במידה והם בחיים, בכדי לתת להם את ההרגשה שביום חשוב זה הם מלווים את הילד וכי הוא נתמך ואהוב על ידי הקרובים אליו ביותר.

על אילו דברים כדאי לדבר בעת נאום הברכה?
ברכה לבר מצווה צריכה להביא סוג של סיכום זמני של ילדותו של החוגג, כאשר הרעיון הוא להמחיש את ההנחה כי כעת הוא מתחיל פרק חדש ובוגר יותר בחייו. כדאי להבחין בין שני סוגי אירועים, אליהם ניתן בעצם לכתוב שני סוגים של נאומים:
1. ברכת בר מצווה עבור ילד ממשפחה שומרת מצוות.
2. ברכה לילד החוגג בר מצווה ושמשפחתו אינה דתית כלל.

זה נכון שבשני המקרים מדובר באירוע חשוב עבור בני המשפחה, שהרי אם לא כך – לא היו עורכים לכבודו מסיבה גדולה. אבל כשמדובר בילד שמשפחתו שומרת מצוות, המשמעות של בר המצווה היא שכעת הילד יכול להתפלל באופן קבוע יחד עם בני המשפחה, בכל ימות השנה. ברכה לבר מצווה במקרה כזה, יכולה להכיל כמה מוטיבים מן הדת ולתת דגש על החשיבות הדתית של החגיגה. לעומת זאת במידה ומדובר במשפחה חילונית לחלוטין, הדגש של הברכה לבר המצווה יכול להיות על ההתבגרות של הילד ועל העצמאות שהוא מפתח.

חשוב להתאים את ה"שפה" של הברכה אל הנוכחים בחגיגה ולשים לב שלא להכניס יותר מדי בדיחות או לחילופין – יותר מדי טקסטים שיגרמו להזלת דמעה. הרעיון הוא לייצר איזון בטקסט, בכדי שבסיום הקראתו הנוכחים ירגישו מרוגשים אך גם פנויים להמשך השמחה באירוע.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה